Niedziela jest dla wszystkich wyjątkowym dniem w ciągu tygodnia. Ale dla chrześcijan to szczególny czas, pamiątka zmartwychwstania Jezusa. Przedstawiam Państwu konspekt katechezy dotyczący tego szczególnego dnia.
Scenariusz lekcji religii.
Temat:
Jezus zmartwychwstały gromadzi nas w każdą niedzielę Autor: Małgorzata Chyb, Zespół Szkół w Mniowie
Poziom nauczania Szkoła Podstawowa, klasa I-III
Wiodące cele katechetyczne
- Pogłębione poznanie prawdy o zmartwychwstaniu Pana Jezusa.
- Pragnienie spotkania z Jezusem podczas niedzielnej Mszy św.
Szczegółowe cele operacyjne
- WIEDZA
- U. rozumie, że na Mszy św. spotykamy zmartwychwstałego Jezusa.
- U. pamięta treść perykopy Łk 24,1-10
- UMIEJĘTNOŚCI
- U. potrafi opisać na czym polega zmartwychwstanie Pana Jezusa.
- U. potrafi wyjaśnić, dlaczego niedziela jest świętem dla chrześcijan.
- POSTAWY
- U. wyraża radość z faktu zmartwychwstania Pana Jezusa.
- U. wyraża pragnienie osobistego spotkania z Jezusem Zmartwychwstałym w czasie Mszy św.
Metody i formy pracy
- Rozmowa kierowana
- Uroczyste czytanie Pisma św.
- Zabawa ruchowa
- Uzupełnianie kodu
Środki dydaktyczne: Pismo św. kartki dla ucznia (kontur jajka z zaszyfrowaną wiadomością).
WPROWADZENIE Modlitwa: pieśń „Oto jest dzień”
K. pyta:
- Do jakiej uroczystości przygotowywał nas Wielki Post?
- O czym przypomina Wielkanoc?
- Jak wasz rodzina przeżywała to święto?
K. uzupełnia: Przed świętami w naszych domach były wielkie przygotowania. Mama szła po zakupy, robiła wielkie porządki. Było mycie, sprzątani, gotowanie. Wszyscy przygotowywali się do świąt.
Ale najbardziej uroczyście było w samą niedzielę. Na drogach był duży ruch. Prawie w każdym domu starsi i dzieci ubierali się odświętnie, wychodzili z domu i szli w jednym kierunku – do kościoła, by przeżywać radość ze zmartwychwstania Pana Jezusa.
PODANIE PRAWDY K. uroczyście czyta tekst Łk 24,1-10 dzieci słuchają w postawie stojącej.
- Kto pierwszy przybył do grobu Pana Jezusa?
- Co kobiety zobaczyły przy grobie?
- Co anioł powiedział niewiastom?
- Komu kobiety oznajmiły wiadomość o zmartwychwstaniu Pana Jezusa?
K. zachęca dzieci do wspólnej zabawy, nauczyciel wypowiada pierwszą frazę i wykonuje towarzyszące temu gesty. Dzieci powtarzają po nim słowa i gesty. Wielkanocna zabawa[1]: Wczesnym rankiem,
( przeciągamy się) Kobiety przyszły do grobu
( idziemy w miejscu) Zobaczyły wielki kamień
( wskazujemy palcem) Odsunięty od wejścia do grobu.
( naśladujemy pchanie) Popatrzyły jedna na drugą,
(spoglądamy na siebie) Bo bardzo się zdziwiły.
(wzruszamy ramionami) Weszły do grobu
(idziemy w miejscu) I szukały Jezusa,
(rozglądamy się na boki) Ale Go nie znalazły.
(poruszamy przecząco głową) Pojawił się anioł
(rozkładamy ramiona) I powiedział im, że Jezus zmartwychwstał.
(dłoń zwijamy wokół ust) Wybiegły z grobu
(biegniemy w miejscu) I powiedziały o wszystkim Piotrowi.
(wskazujemy jakby coś w oddali) Piotr pobiegł do grobu
(biegniemy w miejscu) I zajrzał do środka.
(rozglądamy się na boki) Grób był pusty.
(kiwamy potakująco głową) Potem ukazał im się Jezus
(rozkładamy ramiona) I ogłosił dobrą nowinę.
(dłoń zwijamy wokół ust) POGŁĘBIENIE K. mówi: Pan Jezus wstał z grobu w nocy z soboty na niedzielę. Apostołowie od początku rozumieli, że dzień ten jest dla wszystkich wierzących dniem największej radości, że jest największym świętem. Dlatego też w każdą niedzielę schodzili się razem aby spotykać się z Jezusem Zmartwychwstałym na Mszy świętej.
I my również niedzielę przeżywamy inaczej niż wszystkie inne dni tygodnia. Wy nie idziecie do szkoły, wasi rodzice do pracy. Rano budzicie się, wstajecie, ubieracie odświętnie i wychodzicie z domu. Spotykacie kolegów i znajomych. Wszyscy są zadowoleni. Wszędzie zauważa się spokój i jakąś cichą radość. Ludzie wierzący idą w jednym kierunku – w stronę domu Bożego.
ZASTOSOWANIE K. pyta:
- Jaki dzień jest szczególnym dniem spotkania z Jezusem?
- Dlaczego tym dniem jest niedziela?
- Jak nazywamy to spotkanie z Jezusem?(Msza św.)
- Co zrobimy w najbliższą niedzielę?
K. uzupełnia: Każdy wierzący wie, że Msza św. jest radosnym spotkaniem z Jezusem Zmartwychwstałym i dlatego chętnie spieszymy do domu Bożego w każdą niedzielę. Zdarza się, że w niedzielę wyjeżdżamy na wycieczkę, odwiedzamy ciocię lub babcię. Jest nam dobrze i radośnie, bo spotkaliśmy się z Jezusem i On nas przygotował do tej niedzielnej radości.
K. zadaje pytania do refleksji:
- Kiedy ostatnio byłeś na Mszy świętej?
- Jak słuchałeś tego, co mówi Jezus?
- Gdzie jeszcze możesz spotkać Pana Jezusa?
ZAKOŃCZENIE K. daje uczniom do wycięcia kontur jajka, gdzie mają rozszyfrować wiadomość( załącznik nr 1). Zapis do zeszytu: Temat:
Jezus zmartwychwstały gromadzi nas w każdą niedzielę. Niedziela jest dniem zmartwychwstania Pana Jezusa. Z radością idziemy na Mszę świętą.
Praca domowa: Z całą rodziną pójdę w niedzielę na Mszę świętą.
Modlitwa na zakończenie: pieśń wielkanocna. Załącznik nr 1 Pod każdą kreską zapisz cyfrę, która odpowiada kolejnej literze kodu.
A oto kod:
a = 1, ą = 2, b = 3, c = 4, ć = 5, d = 6, e = 7, ę = 8, f = 9, g = 10, h = 11, i = 12,
j = 13, k = 14, l = 15, ł = 16, m = 17, n = 18, ń = 19, o = 20, ó = 21, p = 22, r = 23,
s = 24, ś = 25, t = 26, u = 27, w = 28, y = 29, z = 30, ź = 31, ż = 32.
__ __ __ __ __ 13 7 30 27 24
__ __ __ __ __ __ 30 17 1 23 26 28 __ __ __ __ __ 29 4 11 28 24 __ __ __ 26 1 16
|
[1] P. Mathson,
Co dziś na katechezie? Katecheza dla dzieci, gry i zabawy dydaktyczne, Poznań 1999, s.85.
Autor: Małgorzata Chyb nauczyciel religii w Zespole Szkół w Mniowie